Cookie Control

För bästa möjliga användning av Wacker Neuson hemsida och för ytterligare optimeringar cookies används. Genom att fortsätta att surfa på Wacker Neuson webbplatsen godkänner du vår användning av cookies.

Några av dessa cookies är tekniskt nödvändiga för att säkerställa vissa funktioner på webbplatsen. Dessutom använder vi några cookies som används för att få information om användarbeteende på denna webbplats och att ständigt förbättra vår hemsida baserat på denna information. Du kan inaktivera användningen av cookies från tredje part genom att välja:

Main Navigation
Main Content

Tre frågor om…

… konstruktionen och utvecklingen av den batteridrivna stampen. Michael Steffen har arbetat med konstruktion och utveckling på Wacker Neuson i 30 år. Han är behörig elingenjör. Som chef för specialistavdelningen ansvarar han för elteknik och elektronik för byggutrustning, från idéstadiet fram till serieproduktion och support.

(copy 43)

Vad var det som fick dig och ditt team att välja den innovativa batteridrivna stampen?

Varifrån kom din motivation? Vi analyserade marknaden och de slutanvändare som använder stamp. I den här processen kunde vi fastställa att avgasångor är något som diskuteras oavbrutet, inte minst när det gäller arbetsgivarens försäkringsansvar. Vi tog även upp de krav som gäller idag och som oavbrutet skärps av beslutsfattare och slutanvändare i syfte att skydda användare av maskiner med bensinmotorer mot överbelastning. Dessutom har vi följt konstruktions- och utvecklingsarbetet för ny batteriteknik under flera år, och vi har kunnat observera hur marknadens batteridrivna verktyg och maskiner har blivit allt bättre samtidigt som litiumbatterier har fått allt mer konkurrenskraftiga priser. Vi är en världsledande tillverkare av stampar, en logisk följd är att vi ser det som vårt ansvar att optimera befintliga lösningar för kunder eller att ta fram helt nya lösningar. Det var så idén till batteridrivna stampar tog form en gång.

Michael Steffen, vad var den största utmaningen under konstruktions- och utvecklingsarbetet?

Den största utmaningen är förstås alltid att konstruera och utveckla en produkt som verkligen uppfyller kundernas förväntningar och underlättar deras vardag. Vi har lyckats med den uppgiften när det gäller konstruktion och utveckling. Batteritekniken är en utmaning men vi har lyckats utveckla tekniken efter våra behov. Vi har förbättrat vår interna kunskap om grundläggande teknik, till exempel inom el och elektronik, i samarbete med experter från universitet och batteritillverkare. Vi applicerade sedan deras kunskaper på motsvarande sätt. Ett exempel är ett särskilt kylsystem som vi har tagit fram för batteriet, eftersom rätt batterihantering är helt avgörande.

(copy 45)

Hur ser framtiden ut inom utsläppsfria byggmaskiner från ditt perspektiv?

Med den snabba utvecklingen av batteriteknik kommer elmotordrift att bli allt viktigare med åren. Till slut kommer dessa att ersätta konventionella motorer som t.ex. förbränningsmotorer, tack vare att elmotorerna är enkla och inte avger några utsläpp, samtidigt som de ger stora möjligheter vad gäller inställning, funktion och prestanda. Förutom den rena energi som ett batteri ger kommer framtidens energikällor även att omfatta hybridformer, vilket redan förekommer hos bilar och vi ser det även hos de första entreprenadmaskinerna. I och med att energitätheten hos konventionella litiumbatterier blir allt högre och nya typer av energilagring når ett stadium där de kan marknadsföras, så kommer helt eldrivna system med lagring av batterienergi att dominera marknaden.

(copy 46)

Här hittar du mer information om de två batteridrivna stamparna AS30e och AS50e:

(copy 48)

(copy 47)