Main Navigation

Main Content

Brobygge: spektakulärt project i Pearl Rivers delta

Byggandet av Hongkong-Zhuhai-Macao-bron är ett extra spektakulärt projekt. Omkring 100 stavvibratorer från Wacker Neuson är i arbete här varje dag.

The concrete segments for the underwater-tunnel with a length of 180 meters each are built on the island Guishan and thenm sinked at the exact spot in the open sea.

David Wei, Regional President Wacker Neuson Greater China, with chief engineer of this project,Mr. Dong Zheng

Den förutvarande brittiska kronkolonin Hongkong anses fortfarande vara en pulserande ekonomisk magnet i Mittens rike och en boomtown i regionen. Om detta håller i sig i framtiden, kommer gator, järnvägar och vägar fortlöpande att behöva byggas ut. Byggandet av Hongkong-Zhuhai-Macao-bron är ett extra spektakulärt projekt. Omkring 100 stavvibratorer från Wacker Neuson är i arbete här varje dag.

Omkring 2000 anställda arbetar i skift dygnet runt på den enorma arbetsplatsen. Huvuddelen av Hongkong-Zhuhai-Macau-bron är 29,6 kilometer lång och har tre filer i båda körriktningarna. Bland annat består den av två konstgjorda öar samt en cirka sex km lång bro-tunnel-konstruktion. De erforderliga betongsegmenten - cirka 27 000 m³ betong behövs för varje segment— tillverkas i en stor bassäng som kan fyllas med vatten underifrån. Därefter bogserar fartyg ut de färdiga komponenterna genom slussen till arbetsplatsen ute på det öppna havet.

Också på plats: omkring 100 stavvibratorer från Wacker Neuson av den högkvalitativa modellen IRFU65, som ständigt är i drift. Stavvibratorerna ingår i det breda produktsortiment med betongteknik inom vilket Wacker Neuson har skaffat sig kärnkompetens. Redan på 1930-talet identifierade företaget professionell betongkomprimering som ett potentiellt strategiskt affärssegment och uppfann stavvibratorn. Idag är Wacker Neusons stavvibratorer bästsäljare i hela världen. Och idag är säkerhet och prestanda viktigare än någonsin. Inte undra på att arbetarna i det andra ingenjörskompaniet hos CCCC Fourth Harbor Engineering Co. Ltd. är ytterst nöjda med utrustningen och framför allt berömmer dess ringa vikt och driftskomfort. Även chefsingenjör Dong Zheng uppskattar Wacker Neusons stavvibratorer: "Jämfört med andra produkter är dessa enheter mycket mer robusta och tillförlitliga. De har testats och bevisat sin kvalitet under lång och trogen tjänst. Och eftersom samarbetet med Wacker Neuson går så smidigt, funderar vi för närvarande på att använda företagets motorvibratorer till våra kommande stora projekt."

Fakta och siffror
Total brolängd:35,6 kilometer
Antal tunnelsegment:33 tunnelsegment, som vardera är 180 m långa
Förväntad byggtid:2009 – 2016
Förväntade projektkostnader:RMB 38,1 miljarder (=US$ 5,8 miljarder)